Jak začít s blogováním a pár tipů pro úspěšný start

Jak začít s blogováním a pár tipů pro úspěšný start

Blogování. Internetový fenomén posledních let, který se nevyhnul ani mě. Psaní na blog se věnuju už pátým rokem a za tu dobu jsem posbírala nejednu lekci. Je to krásný tvůrčí koníček, kterému stojí za to se věnovat. A proto bych se s vámi dnes chtěla podělit o pár základních informací, které bych si tehdy přála znát i o nějaké tipy do začátku.

Co je to blog?

Kdysi dávno tvořili spisovatelé své články a příběhy na stránky papíru, které následně publikovali v knihách nebo v novinových denících. Básníci horlivě recitovali ručně psané básničky přímo na ulicích měst a nejeden tvůrce dychtivě usiloval o místo na výsluní. Dnešní doba je díky internetu trochu jiná. Spisovatelem, profesionálním kuchtíkem či módním guru může být takřka každý. Stačí vám k tomu nápad, počítač a připojení k internetu. A taky notná dávka trpělivosti a kreativity. Tu jsem cíleně dala až na poslední místo, protože mít jen inspiraci skutečně nestačí. 

Když jsem se rozhodla napsat knihu, měla jsem ideu. Než jsem se ale k samotnému psaní dostala, musela jsem zjistit, co vlastně za vydáním a sepsáním knihy stojí. Strávila jsem týdny na internetu čtením článkům, které mě provedly všemi možnými náležitostmi a záležitostmi, které jsou třeba k vydání vlastní knížky. Až v úplném závěru, kdy jsem se plahočila s jazykem na vestě po cestě z práce domů, jsem se dostala k samotné tvorbě.

Kreativita je hezká věc, ale je potřeba znát pár věcí než jí dáte volný průchod. Pokud jste se tedy rozhodli pro vyjádření svých tvůrčích schopností skrz blog, tak vám gratuluji. Máte splněno první rozhodnutí a přibližně jedno procento práce… z tisíce.

Blog je ve stručnosti webová stránka, kam jako tvůrci umisťujete svůj obsah nejčastěji v podobě článků a fotek. Tohle není žádná wiki-definice, je to představa blogu tak, jak bych ji definovala já. I když mým oblíbeným výrazem je spíše internetový šuplík, který je však narozdíl od klasické zásuvky v nočním stolku, celkem hojně vidět. Nebo respektive, je kýmkoliv dohledatelný. Což zpočátku většina z vás bude brát jako výhodu, protože vy přece chcete mít, co největší publikum. Věřte mi ale, že přijdou momenty, kdy z toho zas tak nadšení nebudete. Ty nastanou pravděpodobně ve chvíli, kdy váš blog objeví bývalá nebo současná přítelkyně vašeho současného nebo bývalého, kolegové z práce či váš budoucí šéf. Jinými slovy váš blog může být vaším zdrojem úspěchu, ale také terčem pro kritiku a výsměch. Pak záleží na vás, z jaké strany se na danou minci budete dívat.

Začněte s proč

Než se vrhneme na techničtější stránku věci, je dobré se podívat na to, proč vlastně chcete blog založit. Když jsem se rozhodla svůj nápad o psaní téhle mini-vzdělávací série sdílet na instagramu s otázkou, co by vás zajímalo nejvíce, nejčastěji padal dotaz na to, jak být vidět. Jak docílit toho, aby si blogu všimlo, co nejvíce lidí.

Zkuste se sami sebe zeptat proč chcete být vidět? Proč chcete blog zakládat nebo provozovat? Co by mělo být jeho cílem? To jsou ty nejzákladnější a nejdůležitější otázky, které byste měli sami sobě položit dříve, než se do čehokoliv pustíte. Jsem zastánce názoru, že tvorbu by měl dělat člověk v prvé řadě pro sebe, pro své vlastní potěšení. Nikoliv pro všeobecný obdiv a možnost vlivu. Nebo nedej bože, kvůli tomu, že chcete být až do důchodu živi ze spoluprací a reklam. Jistě, jsou to také zajímavé důvody, ale k tomu se vás zde nebudu snažit vést. Takže pokud hledáte, co možná nejrychlejší cestu ke zbohatnutí a slávě, tak vás musím zklamat. Nic takového tu nenajdete.

Je to stejné, jako když se někdo snaží zhubnout a hledá tu nejrychlejší cestičku k vysněné váze. Pravděpodobně půjde po stezce tvrdé neudržitelné diety a odříkání, kdy sice rychle dosáhne svého cíle, ale dost pravděpodobně jej nevydrží po celý život. Navíc, za jakou cenu a kvůli komu vlastně? Aby vás přátelé obdivovali až si na sebe vezmete bikiny u bazénu? Děkuji, raději knihu.

Pokud chcete dělat něco kvalitně a poctivě, chce to čas, trpělivost a touhu na sobě pracovat. Nejde jen tak přeskočit sto levelů a dostat se až do toho předposledního, kde se nachází ten pomyslný virtuální potlesk v podobě tisíců lajků a komentářů. Pokud teda nepoužíváte cheaty v podobě nákupu sledujících, lajkovacích aplikací a dalších „vychytáveček“. Na druhou stranu, pokud tvoříte pro sebe, tyto věci skutečně nemáte zapotřebí. Je totiž vaším cílem se neustále zlepšovat a prezentovat svou tvorbu kvalitně podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.

Tip: Zkuste si své proč sepsat. Dejte svoje myšlenky na papír, zjistěte, co vlastně chcete na blog tvořit. Jaké by mělo být vaše téma, nebo je jich víc? Budete mít čas se tomu pravidelně věnovat? Baví vás psaní nebo tvorba jiného obsahu? To všechno jsou důležité faktory, které je třeba zhodnotit než se pustíte do práce. Protože věřte mi, že když vaše proč nebude dostatečně silné, seknete s tím při prvním technickém problémku… a že jich bude!

Dominuj svojí doméně

Nyní se dostáváme k praktickým záležitostem, a to sice k tvorbě samotného blogu. Někde totiž svoje články publikovat musíte a bez www stránek, to půjde jen ztěží. Když jsem začínala před dávnými časy tvořit blog, zvolila jsem pro začátek portál blogger.com

Zde stačí si vytvořit účet pomocí emailu a už jen zkoušet a tvořit. Co je důležité podotknout je fakt, že vaše doména neboli adresa webu bude vypadat nějak takto: www.cas-kavicky.blogspot.com. Místo klasické cz koncovky tedy budete mít ono „blogspot.com“. To je pomyslnou daní za to, že je váš web zdarma. Ale neklesejte na mysli, tuto skutečnost můžete v budoucnu změnit, a to tak, že si zakoupíte vlastní doménu. Investovat do ní hned při založení blogu nebo s tím počkat? K této otázce se dostaneme o pár odstavců níže.

Řekněme, že jste se rozhodli stejně jako já před pěti lety, že do svého koníčku zpočátku nechcete investovat peníze, protože  nejprve chcete zjistit, zdali vás to skutečně baví. Což je za mě opravdu velmi užitečný tip do startu, jelikož není nic horšího než si zaplatit webhosting, doménu, nakoupit kamery, foťáky a světla, zaplatit asistenta a po dvou týdnech zjistit, že vás to vlastně až tolik nebere. Někdy totiž trvá, než na váš blog zavítají první čtenáři nebo než vznikne nějaká odezva a zpětná vazba. Je to pořádná zkouška trpělivosti, a tehdy je silně prověřeno vaše proč. Pokud totiž budete mít svou tvorbu postavenou na tom, že lačníte po obdivu, či na jakémkoliv jiném vlivu zvenčí, pravděpodobně vás to velmi rychle přestane bavit.

Ale zpět k webovkám. S bloggerem si můžete opravdu hodně vyhrát a spousta známých blogů vznikalo a stále působí právě na této platformě. Z nejznámějších mohu zmínit například úžasnou Lucku a Nicole z blogu A cup of Style.

Pokud se časem (nebo klidně i na začátku) rozhodnete investovat do vlastní domény, její cena se může pohybovat od 45,- za kalendářní rok. Krom bloggeru si ji můžete pořídit i na jiných místech, například na stánkách wedos.cz , nebo forpsi.cz – tu využívám já.

Forpsi i wedos jsou také provozovatelem webhostingu, což je místo, kam můžete svůj blog (potažmo web) rovněž uložit. Osobně tedy využívám webhosting i doménu skrz Forpsi a jako redakční systém mám WordPress. Ten funguje na bázi šablon, které určují funkčnost a vzhled. Šablon najdete na internetu opravdu nepřeberné množství a spoustu z nich je zdarma (a to jak pro blogger, tak i pro WordPress). Většina těch hezčích a uživatelsky zajímavějších je však placených. Některé jsou v češtině, ale většina z nich je anglicky a já se s nimi učila stylem pokus omyl. Zkrátka je opravdu třeba mít se vším trpělivost a googlit, zkoušet a dohledávat na YouTube.

Blogger.com je místem, kde máte všechno na jednom místě, a proto je dle mého názoru pro začátek ideálním místem, kde si můžete všechno hezky pěkně vyzkoušet

Tip: Pokud se rozhodnete pro vlastní doménu, doporučuju provést kontrolu, že není zabraná a zároveň je dobré vymyslet si takový název webovek, který je výstižný, snadno se zapamatuje a který vás za pár let neomrzí. Nechcete mít přece za pět let stránky s názvem www.kocicka15piseblogisekopeceni.cz.

Pluginy

Teď to vypadá, že tu na vás tak trochu morfuju cizími výrazy. Ale je třeba si uvědomit, že pro funkčnost blogu je nezbytná znalost alespoň pár základních pojmů. Pluginy jsem si pro sebe definovala jako takové malé externí aplikace, které vám pomáhají vylepšit funkčnost blogu. V uživatelském nastavení máte jen základní funkce, ale díky pluginům můžete svoje webovky pořádně potunit. V IT hantýrce bych řekla něco jako, že webovky jsou basic, zatímco pluginy jsou upgrade.

Já jich mám na blogu jen pár. Můžu zmínit například kontaktní formulář, díky kterému je možné přímo ze stránky na mém blogu vytvořit email a poslat ho na mou adresu, aniž byste museli sáhodlouze hledat můj kontakt. Tento formulář využívá spousta stránek včetně e-shopů. Dále jsem si poměrně nedávno nainstalovala plugin s názvem popup maker, který zajišťuje vyskakovací okénko na mém blogu, kde se můžete přihlásit k odběru novinek.

Takto bych mohla pokračovat do nekonečna. Možností je totiž opravdu hodně. A stejně jako je to i s ostatními záležitostmi ohledně blogu, i zde najdete pluginy, které jsou zadarmo a rovněž ty, které jsou placené.

Příspěvky, rubriky, štítky

Dostáváme se k samotné tvorbě příspěvků. Pro co možná nejvyšší čtenost je dobré vybrat vhodný název článku. Takový, který jasně a srozumitelně vypovídá o daném tématu. Pokuste se být struční, ale zároveň výstižní. Díky tomu bude váš článek lépe dohledatelný na internetu. Co se týče otázky, jak zvýšit čtenost blogu, rovnou vás odkážu na článek od již zmíněných holek z A cup Of Style.

Příspěvky se na blogu nejčastěji objevují ve formě článků a na jejich psaní má každý tvůrce svůj unikátní recept. Neexistují žádná omezení, jak a co psát. Za sebe mohu jen doporučit pohlídat si gramatiku (což ani mě moc nejde), ale můžete například požádat čtenáře o korekturu v případě, že najdou chybu. Celkově je dobré vyzívat v článku k nějaké akci. Ať už dotazem nebo pobídnutím k vyjádření vlastního názoru. Zároveň doporučuju sdílet příspěvek hned ve chvíli, kdy jej přidáte na blog. Ideálně na instagramu případně i na facebookové stránce, pokud ji máte vytvořenou. Díky sdílení přitáhne váš článek pozornost.

Často jste se mě taky ptali na instagramu, jak dostat blog víc mezi lidi. Ideální je, o něm mluvit. S rodinou, přáteli i známými a vyzvat je tak k návštěvě vašich stránek. Zároveň můžete svoje čtenáře na konci příspěvku požádat, aby článek sdíleli, pokud se jim líbil. Protože doporučení, ať už ústní nebo skrze sdílení na sociálních sítích bývá mnohdy tou nejlepší reklamou. A skvělé na tom je, že je v podstatě zadarmo.

Pojďme se nyní zaměřit na praktičtější záležitosti jakými jsou rubriky a štítky. Oboje má totiž na blogu své nezastupitelné místo. Rubriky je dobré promyslet už když blog zakládáte. Je to vlastně způsob kategorizace příspěvků. Jinými slovy témata, která se na vašem blogu objevují. Například u mě najdete rubriky s názvem motivace, recepty, cestování, vztahy, zdravý životní styl a tak dále. Pokud máte třeba food blog, mohou být vašimi rubrikami sladké recepty, slané recepty, nebo dezerty, hlavní jídla, polévky a tak dále. U rubrik lze vytvářet hierarchii.

Štítky jsou naproti tomu klíčová slova, která se na vašem blogu objevují, a kterými by se dal popsat daný článek. Já osobně je moc nevyužívám. A narozdíl od rubrik u štítků nelze vytvořit hierarchii.

Více informací k této tématice najdete v tomto článku na webu wpmax.cz. Z něj jsem rovněž čerpala inspiraci pro definování pojmů rubriky a štítky.

Investovat či nikoliv? Toť otázka

Jak už jsem psala výše, já se rozhodla ze začátku do blogování neinvestovat. Měla jsem k tomu hned několik důvodů. Zaprvé – když jsem začínala psát blog, mým cílem bylo sdílet svoje příběhy anonymně. Chtěla jsem se vypsat ze všech různých zážitků, které jsem měla za sebou, byla to pro mě terapie. Nebylo mým cílem, aby měl blog vysokou čtenost, aby byl vidět. To je podle mě základní faktor, který je třeba zhodnotit, pokud zvažujete investování financí do tvorby. Pokud totiž chcete být vidět, je určitě vhodné zainvestovat do hezčí šablony (to můžete jak ve WordPressu, tak i na bloggeru) i do případného vybavení v podobě foťáku či programu na úpravu fotek.

Je to stejné jako když začínáte s jakýmkoliv jiným koníčkem – například cvičení. Nejprve si zajdete párkrát do fitka nebo na skupinovou lekci, než si pořídíte permanentku. Nebo když se rozhodnotete, že chcete začít hrát na kytaru, tak si ji třeba raději půjčíte na pár týdnů od kamaráda a vyzkoušíte si, jestli vás to baví, než si pořídíte španělku za několik tisíc.

Samozřejmě je to čistě na vás. Nicméně spousta lidí si dnes pod pojmem blogování představuje vysedávání po kavárnách, pózování před fotoaparátem a vysoké zisky v podobě reklamních kampaní. Co už není vidět jsou hodiny strávené nastavováním šablony na webu a úpravou fotek, pravidelné postování příspěvků, několik vyhozených plechů s domácími sušenkami, jejichž recept se vám stále nedaří dotáhnout k dokonalosti, a tak dále. Rovněž do toho spadá nepřeberné množství stráveného času při práci s komunitou ať už v podobě reagování na komentáře pod články na blogu nebo i odepisování na emaily či zprávy na instagramu a dalších případných platformách. Ta největší investice je totiž časová, a ta má nevyčíslitenou hodnotu.

Publikum a kde ho najít

Pokud jste na cestě za hledáním svého publika, dovolte mi vás zastavit. Nehledejte svoje publikum. Nechte lidi, aby si vás našli. Je to možná zvláštní myšlenka a rozhodně odporuje všem zásadám marketingu, ale povím vám jednu věc. Internet je přehlcený podbízivým obsahem. Někdy mám pocit, že se některé weby doslova předhánějí, kdo bude mít inspirativnější kontent nebo kdo vystřelí kontroverznější téma. To vše jen proto, aby zaujal. Neříkám, že to tak mají všichni, jen podotýkám, že i já jsem konzumentem obsahu na sociálních sítích, a toto mě poslední dobou trochu zaráží.

Tvorba má vycházet z vás. Měla by být postavena na tom, co máte rádi nebo co vás naplňuje. Protože věřte nebo ne, autenticita jde vycítit a nelze ji dlouhodobě předstírat. Můžete tvořit čistě food blog, nebo mít kontent zaměřený na lifestyle. Ať už bude vaším tématem cokoliv, cílem by neměla být primárně líbivost, ale reálnost. Zase, toto je jen moje myšlenka ne všeobecně platné doporučení. Je to něco, co se mi potvrdilo, že čtenáři rádi vidí a čtou. Protože s tím se mohou ztotožnit.

Pět malých tipů pro úspěšnější start

Závěrem pro vás mám pár rad do začátků, které vám mohou pomoci nastartovat blog úspěšným směrem:

  • Název blogu je základ – nebojte se investovat čas do hledání toho správného názvu blogu. Měl by vypovídat o vás, ale zároveň i o tématu blogu. Může být úderný, ale rozhodně by měl být snadno zapamatovatelný i čitelný. Zkuste se vyvarovat krkolomným názvům, které máte problém vyslovit. Buďte originální, ale ne za každou cenu. Rovněž doporučuju sjednotit název blogu s nickem, který využíváte na instagramu či jiných platformách. Dohledatelnost je totiž naprosto klíčová pro vaše publikum. Když budete mít název blogu nějaký, nick na instagramu jinaký a emailovou adresu úplně jinou, může to působit matoucím dojmem.
  • Pravidelnost – sama nejsem královnou pravidelnosti, co se týče kontentu, ale jedno vím. Je jedním ze základních kamenů úspěchu tvorby. Čtenáři se těší na vaše příspěvky, a když je naučíte pravidelnosti, budou se těšit ještě o chlup více. Navíc, co se týče například instagramu – jeho algoritmy mají opravdu rádi, když postujete často. Ale o tom až ve článku o instagramu. Ideální je přispívat alespoň jednou týdně a tématiku střídat tak, aby se vaši čtenáři nenudili. A takový tip pro začátek – zkuste si připravit dva až tři články takzvaně do foroty, a další přibližně tři články, které přidáte na blog hned ve chvíli spuštění. Uděláte si tak malý náskok a můžete svým čtenářům nabídnout víc než hezké leč prázdné prostředí blogu.
  • Komunita – ta je naprostým klíčem, který rozhoduje o vaší úspěšnosti. A věřte mi, že dobrá komunita dokáže pohnout i horami. Vím, o čem mluvím, protože mám tu nejlepší na světě a považuju ji za svou online rodinu. Vybudovat ji trvá roky a zklamat ji dokážete během pikosekundy. O budování komunity vytvořím jeden samostatný článek, ale teď pro začátek vám chci doporučit jedno. Ať už vaše komunita skýtá pět čtenářů nebo pět set, chovejte se k nim, jako bych jich bylo pět tisíc nebo více. Nečekejte na velká čísla, abyste si o sobě mohli začít myslet, že máte zástupy fanoušků. I kdyby váš blog četlo „jen“ pět lidí, je to něco. Chápu, že do své tvorby budete dávat maximum, a že to spolkne spoustu času. Zasloužíte si uznání a věřte mi, že přijde. Jen to někdy chce čas a budování komunity začíná s prvním čtenářem, který zavítá na váš blog a napíše vám komentář nebo zprávu. Nenechte je čekat na odpověď, nejste Leoš Mareš, abyste si to mohli dovolit. Pokud chcete, aby za vámi vaše komunita stála, musíte do ní investovat čas. A ten je mnohdy i několikanásobně vyšší než ten, který investujete do samotné tvorby.
  • Analytiky a metriky – měření je skvělým nástrojem v oblasti zpětné vazby. Za sebe můžu doporučit Google Analytics, které vám s matematickou přesností sdělí, kolik lidí navštěvuje váš blog, jaké články jsou nejčtenější, či v jakou denní dobu máte nejvíce čtenářů. Díky těmto nástrojům (včetně přehledu věkové skladby publika, kterou nabízí instagram), budete mít představu o tom, co z vaší tvorby se lidem líbí, a která témata zas tak zajímavá nejsou. Nemyslím si, že je dobré se publiku vysloveně podřizovat, přece jenom nejste firma, která se snaží prodat svůj produkt. Na druhou stranu já se vždy snažím volit kompromis mezi tím, co chci tvořit já a co zajímá moje čtenáře. A z pomyslného průsečíku pak následně vytvořím příspěvek.
  • Opravdovost – nebojte se být sami sebou. Buďte upřímní sami k sobě i ke svému publiku. Tvořte s láskou a reálně. Toto vaši fanoušci ocení nejvíce. Můžete si na něco hrát, dokonce si můžete skrz tvorbu a všechny platformy vytvořit i novou identitu, která bude „perfektní“. Ale nebudete to vy, vaše tvorba nebude vycházet z vás. Nesnažte se být dokonalými jedinci, buďte svý. Protože online svět je přehlcený nerealnostmi, absurdní a nevěrohodnou krásou a perfekcionismem. Ukažte, že za vaší tvorbou stojí úplně obyčejný člověk, který kráčí životem stejně, jako kdokoliv jiný.

Kde se inspirovat

Jako takový malý bonus jsem se rozhodla vám zde nasdílet pár blogů, které inspirují mě. Ať už prostředím, zpracování článků nebo prací s komunitou. Jsou to místa, kam se chodím inspirovat, když zrovna chci posunout svou tvorbu na vyšší úroveň. A kde jinde se začít učit, než přímo od mistrů:

  • A cup of Style – ano, zmiňuju je tu již potřetí a mám k tomu opravdu dobrý důvod. Holky jsou totiž průkopnicemi ve všech směrech blogování a působení na sociálních sítích. Jsou mým velkým vzorem zejména v oblasti profesionálního pojetí influencerství. Jejich blog je přehledný a témata, která rozebírají jsou čím dál zajímavější.
  • DianaElla.com – teď už asi mohu trochu vyspoilerovat, že Dianka je mou budoucí kolegyní a rovněž inspirací v oblasti tvorby. Je sečtělá, o marketingu toho ví opravdu hodně a její blog překypuje inspirací a motivací. Rozhodně doporučuju se k ní podívat, protože její zpracování webovek je hodně zajímavé.
  • Těsně vedle – jedná se o blog Michelle Losekoot. Tu jsem objevila začátkem letošního roku v době, kdy jsem měla tvůrčí blok a potíže se psaním. Od té doby je mou největší inspirací a múzou v oblasti sociálních sítí. Čtu postupně všechny její knihy a články na blogu jsem přečetla za jedno odpoledne. Její styl psaní je nezaměnitelný, úderný a velmi čtivý. A právem je mou největší motivací na sobě pracovat právě v oblasti tvůrčího psaní.
  • Andrea Mokrejšová – dostáváme se do sekce „propaguju svoje kamarádky“, každopádně právem. Andrejčin blog je velmi jednoduchý a minimalistický, takže se na něm žádný čtenář neztratí. Najdete na něm přehledně jak články o zdravém stravování, tak i recepty nebo rady v oblasti sportování.
  • Aktin.cz – s Aktinem sice spolupracuji, nicméně nyní nebudu poukazovat na jejich produkty nýbrž na blog, který sama čtu už roky. Myslím, že je opravdu dobrou inspirací, co se týče strukturalizace článků, kdy na úvod máte pár bodů ohledně toho, co vás v daném příspěvku čeká a na závěr pak poznámky, co si z článku odnést. Líbí se mi informace, které blog nabízí a že jich není málo. Aktin postuje pravidelně a jejich články jsou srozumitelné jak pro úplného začátečníka, tak i pro pokročilé fitnesáky.

Znovu bych tady chtěla zdůraznit slovo inspirovat, to neznamená kopírovat. Často se dnes setkávám s tím, že blogerky kopírují kontent nebo způsoby sebeprezentace jedna od druhé. Jasně, pravděpodobně již nikdo z nás nevymyslí nic geniálního a originálního, o čem by někdo jiný nemluvil či nepsal. Ale způsob podání a autenticitu ve vyjádření si vybíráme každý sám za sebe. Tím, že budete kopírovat svůj idol, ničeho nedocílíte. Čtenáři si toho velmi rychle všimnou a můžete svou komunitu tak akorát zkalmat. Naproti tomu zdravá dávka inspirace vám může jedině prospět.

Závěr

Stejně jako na diety, ani v oblasti blogování neexistuje jednotný recept na úspěch. Protože ta pomyslná internetová alchymie tkví v tom, že každému funguje něco jiného. Musíte toho vyzkoušet víc, abyste věděli, co vám vlastně sedí. Nebojte se střídat dny, kdy budete postovat nebo různé druhy úpravy fotek. Prostě hledejte ten správný tón svého virtuální hlasu až ho nakonec najdete.

Pro každého znamená úspěšný blog něco jiného. Před pěti lety to pro mě znamenalo zprávu, kterou mi napsala jedna Barča. Přečetla si všechny moje články, a protože se jí líbily, navrhla osobní setkání u kafe. Tenkrát můj blog navštívilo sotva 100 lidí a neměla jsem na něm jediný komentář. Když mi Barča napsala, byla jsem v šoku. Považovala jsem to za největší úspěch a taky že jo, protože tehdy se zrodilo přátelství, které trvá do dnes.

Neměla jsem tenkrát vizi živit se tvorbou nebo spolupracemi. Chtěla jsem jen skrytě psát. Trvalo tři roky než jsem přiznala před svým okolím i rodinou, že píšu blog a než jsem se na instagramu začala prezentovat pod svým skutečným jménem. Dnes už svou tvorbu vidím jinak, a také k ní jinak přistupuju. Beru ji zodpovědně, ale zároveň se snažím zůstat věrná sobě a svému hlasu. A hlavně si ze všeho nejvíc vážím své komunity a publika, protože bez nich by nebylo možné nic z toho, co se odehrálo za poslední dva roky. Takže pokud bych měla na závěr vypíchnout jednu věc, která je opravdu důležitá pro váš úspěch je jím vděčnost a pokora. Protože bez lidí kolem vás by ta cesta k cíli byla o dost těžší.

Nedozvěděl/a jsi se všechno nebo máš nějaký dotaz? Zeptej se mě v komentářích a já ti ráda odpovím, jak jen bude v mých silách. Zároveň pokud ti článek přišel přínosný, budu ráda, když jej pošleš dál.

2 Komentáře

  1. Lucka
    06/30/2020 / 15:32

    Moc pěkný článek, dlouho jsem se rozhodovala si taky blog založit a byl jedním z inspirace, že jsem se rozhodla a už taky dávám své myšlenky a motivační články na svůj blog.
    Takže děkuji a přeji hodně štěstí k tvému blogu

    https://abitofluck-y.blogspot.com/

    • Ema
      Autor
      06/30/2020 / 16:23

      Děkuji Luci 🙂 jsem ráda, že se článek líbil.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *